zondag 27 februari 2011

Begin van de stamboom

Een paar jaar geleden kwam mijn moeder met een vraag. Het bleek dat zij was begonnen met het uitzoeken van onze stamboom. Ze wilde dit langs de moederlijn doen. Maar na een aantal generaties was ze blijven steken. Of ik niet eens op internet wilde zoeken of ik verder kon komen. Dat was het begin van deze hobby (of moet ik verslaving zeggen?).

Het bleek inderdaad mogelijk via internet je stamboom uit te zoeken. Inmiddels worden steeds meer bestanden digitaal beschikbaar gesteld, en kun je vanuit je luie stoel je voorouders terugvinden.
In het begin was het zoeken naar de juiste sites om gegevens te vinden. Maar al snel kwam ik op de site van Genlias terecht. Daarmee kon ik een heel eind terug in de tijd gaan.
Een ander probleem was; hoe sla ik het allemaal op. Ik heb allerlei programma's geprobeerd. Ik ben begonnen in Excel, maar was er al snel achter dat dat helemaal niet handig was voor de opslag (en vooral ook weergave) van genealogische gegevens. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het (gratis) programma Aldfaer. En hier ben ik nog altijd zeer tevreden over.

Een probleem waar ik nog altijd mee worstel is; hoe maak ik mijn stamboom voor anderen toegankelijk en inzichtelijk. Hoe groter/langer de stamboom werd, hoe groter dit probleem. Het liefst zou ik hem helemaal uitgeschreven willen hebben op papier. Maar daarvoor is hij inmiddels gewoon te groot! 
Ik heb mijn stamboom op Geneanet gepubliseerd. Dat is leuk, maar in vind het lastig om de stamboom op het net en die in mijn PC (Aldfaer) gesynchroniseerd te houden. Meestal loopt de stamboom op het net hopeloos achter.
Ik heb een jaar of twee geleden mijn stamboom uitgeprint en in een ordner gestopt. In totaal wel 200 pagina's. Maar ook hier het probleem; de stamboom op papier klopt al lang niet meer met die in Aldfaer. En het is me te kostbaar om hem regelmatig opnieuw te printen.

Om toch ooit nog eens een mooie stamboom op papier te kunnen zetten ben ik een cursus kaligrafie gaan volgen (LOI). Erg leuk om te doen. En bovendien kwam ik er achter dat het me ook helpt bij het ontcijferen van de geschreven bestanden die je via internet/archieven aantreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten