maandag 7 maart 2011

Gerrit Slingerland x Neeltje Breijer - Generatie VII

Gerrit Slingerland is geboren omstreeks 1771 in Alblasserdam, zoon van Arij Slingerland en Willempje Bouwer. Gerrit is overleden op 11-09-1844 om 13:00 in Nieuwerkerk aan den IJssel, ongeveer 73 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 12-09-1844.
Adres:
van voor 1829     Gouderak
Beroep:
tuinmans baas
 
Gerrit is de biologische vader van kinderen van Neeltje Breijer. Neeltje is geboren omstreeks 1769 in Streefkerk, dochter van Johannes Breijer en Niesje Baanker. Neeltje is overleden op 04-11-1811 om 3:00 in Gouderak, ongeveer 42 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 06-11-1811. Zij is begraven op 08-11-1811 in de kerk in Gouderak.
 
Kinderen uit dit huwelijk:
1. Elbert Slingerland                       (? - ~16-01-1805)
2. Wiesje Slingerland                     (17-04-1796 - ?)
3. Arie Slingerland                          (~1798 - ?)
4. Johannis Slingerland                 (14-01-1801 - <08-04-1857)
5. Willempje Slingerlandt              (~1807 - 09-07-1813)
6. Anna Slingerlandt                     (~1810 - 16-07-1813)
Het overlijden van Gerrit (Familysearch)
                              Volgens deze akte was Gerrit bij zijn overlijden 76 jaar oud, dus dat zou betekenen dat hij in ~1768 is geboren. Bovendien wordt hij de weduwenaar van Neeltje Breijer genoemd, dus dat betekent dat ze gehuwd moeten zijn geweest, ook al heb ik daar nog niets over kunnen vinden. Ik heb het DTB van Alblasserdam doorgeplozen op zoek naar de doop van Gerrit. Ik heb wel de doop van zijn zus gevonden op 15-8-1773 (Beeldbank Nationaal Archief). En op 12 mei 1771 een broer Arij, waarvan ik van het bestaan nog niet wist. Maar Gerrit heb ik niet kunnen vinden. Ik ben nog teruggegaan tot 1762, maar geen spoor. Dus óf Gerrit is niet gedoopt, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, óf hij is niet in Alblasserdam gedoopt, maar ergens anders. Helaas weet ik verder ook niets van de ouders van Gerrit, dus dit is (voorlopig?) een doodlopend spoor. Ik ben nog op zoek gegaan naar het huwelijk van Arij Slingerland en Willempje Bouwer in het trouwboek van Alblasserdam, maar dat heb ik ook niet kunnen vinden (tussen 1772 en 1758) Vervolgens op zoek naar Neeltje Breijer. In het DTB van Streefkerk was ik op zoek naar haar geboorte/doop, en toen kwam ik het huwelijk tussen Johannes Breijer en Niesje Braanker tegen. Dit zouden haar ouders kunnen zijn, maar ik kan dit nog niet met zekerheid zeggen.
                                            Maar vervolgens kwam ik de doop van Neeltje tegen in het DTB Streefkerk met als ouders inderdaad Johannes Breijer en Niesje Braanker.
                                                        Vervolgens heb ik ook nog een paar broers van haar kunnen vinden; Dirk (halfbroer), Arij en nog een Dirk. Het overlijden van Neeltje staat genoteerd in Genlias
Daarvan heb ik een kopie aangevraagd, en die heb ik op papier. De begravenis van Neeltje heb ik gevonden in het DTB van Gouderak (Beeldbank Nationaal Archief)
                                                    Alblasserdam, Streefkerk, Gouderak, Nieuwerkerk aan den IJssel; het ligt allemaal in een straal van ongeveer 25km van elkaar. Dus het is de moeite waard om nog wat meer in de archieven van de verschillende plaatsen te spitten, wie weet wat ik nog tegen kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten