dinsdag 1 maart 2011

Christiaan Apollos Penning x Hendrina Cornelia Wentink - Generatie IV

Christiaan Apollos Penning is geboren op 16-09-1863, zoon van Johannes Cornelis Bernardus Penning en Carolina Gesina van der Dussen. Christiaan is overleden op of rond 14-02-1922.
Beroep:
rijksveearts
 
Christiaan trouwde, 24 jaar oud, op 11-09-1888 in Renkum met Hendrina Cornelia Wentink,  23 jaar oud, nadat zij op 25-08-1888 in Bandong (Java) in ondertrouw zijn gegaan. Hendrina is geboren op 11-04-1865 in Rheden, dochter van Hendrik Bernard Wentink en Diena Maria Klaassen. Hendrina is overleden op 06-06-1929 in Den Haag, 64 jaar oud. Zij is begraven in Den Haag.
Adres:
vanaf 17-02-1909          Buitenzorg
 
Kinderen uit dit huwelijk:
1. Carolina Gezina Penning                            (? - ?)
2. Dina Maria Penning                                    (? - ?)
3. Hendrik Bernard Penning                           (? - <06-06-1929)
4. Hendrik Bernard Christiaan Penning         (? - ?)
5. Rudolf Ernst Penning                                  (~1864 - ?)
 
Ik dacht eerst dat ik de geboorteakte van Christiaan Apollos niet zou kunnen vinden, omdat ik niet wist waar hij is geboren. Maar toen zag ik dat zijn broer Johannes Bernardus in Middachtersteeg (Rheden) was geboren. Dus ben ik gaan zoeken in de bestanden van Rheden. Omdat ik de datum niet precies wist, maar wel de leeftijd ten tijde van zijn huwelijk, wist ik dat hij in 1863 of 1864 geboren moest zijn. Ik begon vanaf september (want ze zijn in september getrouwd) 1864 terug te bladeren. Toen kwam ik plotseling in mei 1864 zijn broer Jan Jacob tegen. Negen maanden eraf en je zit in september 1863. Dus het zou alleen kunnen kloppen als moeder Carolina Gesina direct na de geboorte van Christiaan Apollos weer zwanger was geworden. En zo was het...
                                  Die van Hendrina Christina, ook in Rheden geboren (Familysearch)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Huwelijksakte Christiaan Apollos en Hendrina Cornelia (Familysearch). Opvallend is dat Christiaan Apollos zelf niet bij het huwelijk aanwezig was!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Naast de huwelijksakte heb ik ook nog een aankondiging gevonden van de ondertrouw in de krantencollectie van de KB
 
Uit: Het nieuws van den dag: kleine courant
Datum: 28-08-1888
 
 
Het overlijden van Hendrina Cornelia:
 
     
 
 
Van het overlijden van Christiaan Apollos kan ik niets vinden in de archieven van de burgerlijke standen. Maar in de krantencollectie van de Koninklijke Biblioheek heb ik toch nogal wat gegevens bij elkaar kunnen krijgen.
Het overlijden van Christiaan Apollos:
Uit: Het Vaderland: Staat- en letterkundig nieuwsblad
Datum: 15-02-1922
...en een dankbetuiging:
Uit: Het Vaderland: Staat- en letterkundig nieuwsblad
Datum: 14-03-1922
 
En ik heb ook nog een overlijdensadvertentie van Hendrina Cornelia gevonden in de krantencollectie van de KB.
 
Uit: Het Vaderland: Staat- en letterkundig nieuwsblad
Datum: 07-06-1929 
 
In het archief van Den Haag vond ik dit uittreksel uit het bevolkingsregister, waarop zowel Christiaan, Hendrina als hun twee jongste zonen staan vermeld:
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten